Piaskowanie jest procesem technologicznych służącym do czyszczenia albo kształtowania dowolnej powierzchni przy użyciu strumienia sprężonego powietrza w razie konieczności cieczy. Technologią piaskowania możemy osiągać różnorodne jakości powierzchni (tzw. klasy chropowatości) w zależności od tego jaki zabieg technologiczny będzie wykonywany następnie. Możemy otrzymać następujące klasy powierzchni: SA1 (po zabiegu powierzchnia jest odtłuszczona , a dodatkowo nie ma pozostałości słabo przylegającej farby), SA2 (bez większych śladów rdzy i powłoki lakierniczej), SA3 (szlifowanie/polerowanie do czystej stali). W przemyśle w większości przypadków stosujemy piaskowanie konstrukcji stalowych aby przygotować ją pod dalszą obróbkę taką w jaki sposób np. malowanie, polerowanie czy chromowanie (piaskowanie Jelenia Góra). Dość dużą wielką zaletą tego procesu jest też fakt że można stosować ją przy konstrukcjach o złożonym kształcie gdy nie ma możliwości zastosowania konwencjonalnego szlifowania. Piaskowanie posiada także przewagę od klasycznych metod obróbki ściernej ponieważ jest bardziej precyzyjne – znacznie dokładniej usunie się korozję z detalu metalowego przy pomocy piaskowania ze względu na sposobność zastosowania medium o różnej grubości, przez co zwiększa się penetracje powierzchni (piaskowanie Karpacz). Piaskowanie ma bardzo dużo zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym, np. oczyszczanie powierzchni felg samochodowych z korozji. Oprócz felg piaskujemy też bloki silników, głowice silników czy elementy karoserii – części te mają w bardzo wielu przypadkach trudne kształty i nie ma sposobów oczyszczenia ich w inny sposób. Pomijając przemysł motoryzacyjny, oczyszczać w taki sposób można też inne konstrukcje takie jak podpory mostów, bariery czy korpusy maszyn.
Sprawdź tutaj: piaskowanie Jelenia Góra.